Scanian osakekurssi on laskenut merkittävästi kesän 150 kruunun tasosta johtuen yhtiön ilmoituksesta laskea tuotantotasoaan marraskuusta eteenpäin vastaamaan odotettua heikompaa kysyntää. Ilmoituksesta huolimatta Scanian koko vuoden tulos 2011 oli vielä hyvällä tasolla. Seuraavasta vuodesta tosin saattaa muodostua Scanialle haastava korkean kruunun ja kohonneiden kustannusten johdosta. Scania on reagoinut tilanteeseen kustannus leikkauksin ja mm. 1900 työpaikkaa ei tulla uusimaan.
Scania numeroina sekä pari kommenttia
Scanian historiallinen kehitys on ollut loistavaa ja uskon yhtiön tekevän myös jatkossa, lyhyen aikavälin haasteista huolimatta, hyvää tulosta.
Alla pieni kooste yhtiön kymmenen vuoden aikaisesta kehityksestä.
Vuosi | Sales | EBIT% | EPS | ROE% | Osinko | Osinko/EPS |
2002 | 47285 | 9,3 % | 3,42 | 17,2 % | 1,37 | 40,1 % |
2003 | 50581 | 10,1 % | 3,79 | 17,4 % | 1,5 | 39,6 % |
2004 | 56788 | 11,6 % | 5,40 | 21,8 % | 3,75 | 69,4 % |
2005 | 63328 | 10,8 % | 5,83 | 20,8 % | 3,75 | 64,3 % |
2006 | 70738 | 12,4 % | 7,42 | 24,1 % | 3,75 | 50,5 % |
2007 | 84486 | 14,4 % | 10,69 | 35,0 % | 5 | 46,8 % |
2008 | 88977 | 14,1 % | 11,11 | 38,3 % | 2,5 | 22,5 % |
2009 | 62074 | 4,0 % | 1,41 | 5,1 % | 1 | 70,9 % |
2010 | 78168 | 16,3 % | 11,38 | 34,7 % | 5 | 43,9 % |
2011 | 87686 | 14,1 % | 11,78 | 29,5 % | 5 | 42,4 % |
Average | 11,1 % | 24,4 % | 49,1 % |
Luvut kertovat omaa kertomaansa Scanian laadusta:
- Yhtiön liikevaihto on miltei kaksin kertaistunut
- Liikevoitto% korkea ja yllättävän vakaa sykliselle yritykselle
- EPS yli kolmin kertaistunut, lama vuonna 2009 positiivinen tulos
- Oman pääoman tuotto huomattavan korkea
- Osinko hieman epätasainen, mutta trendinä kasvava
- Osingon payout-ratio pidetty maltillisena -> omistajia on palkittu samaan aikaan kun yhtiö on keskittynyt investoimaan kannattavaan kasvuun
- Huoltobisnes tasaa syklisyyttä
- Vahva toimija kehittyvissä ja kasvavissa maissa
- Asiakaslähtöisyys
- Korkea owner earnings- taso
- Vahva tase
Arvostus
Scania on viimeisen kymmenen vuoden aikana arvostettu mediaani P/E-luvulla 13. Tämän päiväinen P/E- luku 9,8 on huomattavasti mediaania alhaisempi. Myös osinkotuotto on päivän kurssilla mukavat 4,3% sekä taseperäinen arvostus P/B 2,68. Nykyinen P/B verrattuna kymmenen vuoden keskiarvo ROE %:iin muodostavat tulostuotoksi 9,1%. Luvut heijastavat mielestäni markkinoiden pessimistisiä odotuksia Scanian tulevaisuuden kasvusta ja kannattavuudesta. Lisäksi laskemani yhtiön arvo vapaan kassavirran ja lisätuottomallin perusteella vastaa 12 prosentin tulostuottovaatimuksella karkeasti Scanian nykyistä markkina-arvoa. Pidän mielenkiintoisena, että mielestäni korkealuokkaista yritystä myydään markkinoilla tällä hintatasolla.
Yhteenveto
Uskon Scanian oleva hyvä sijoitus nykyisellä arvostustasolla. Mielestäni Scanian osakkeessa on tällä hetkellä enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Toki on mahdollista, että kehittävät taloudet eivät tilaa nykyistä tahtia uusia ajoneuvoja ja euroopan taloustilanne jatkuu heikkona vaikuttaen kysyntään. Toisaalta vaikka uusia ajoneuvoja ei tilata täytyy vanhenevaa kantaa huoltaa entistä tiheämmin, joka kasvattaa Scanian huollon tulosta. Mikäli euroopan patoutunut kuorma-auto kysyntä purkautuu ja kehittyvät taloudet jatkavat kasvuaan saattaa Scanian kurssi olla jotain aivan toista muutaman vuoden päästä.
Warren Graham
Hyvin selkeä raportti. Tällänen yksinkertainenkin kaveri ymmärtää sisällön. Warren Buffetthan nimenomaan korostaa tuota korkeaa oman pääoman tuottoa jota ei ole tehty velanotolla. Kuinkas iso osa toi huoltobisnes on liikevaihdosta ja onko sitä mahdollista kasvattaa? Itse aion kyllä sijoittaa PKC-Groupin kautta kuorma-autobisnekseen, mutta Scania vaikuttaa sille myös hyvältä vaihtoehdolta.
VastaaPoistaMyös itselläni on PKC Group seurannassa, mutta pidän tämän hetkistä hintaa liian korkeana, jotta lisäisin omistustani(sen yhden osakkeen lisäksi;)).
VastaaPoistaScanian liikevaihdosta huollon osuus on merkittävä ja tasainen. Huollon liikevaihto on kasvanut vuoden 2005 12591m kruunusta vuoden 2011 17048m kruunuun. Vuosittain huoltobisnes on ollut noin 20%:a liikevaihdosta. Merkittävää on, että huollon liikevaihto ei juurikaan notkahtanut vuoden 2009 lamassa. Täten se antaa puskuria sykliselle ajoneuvotoimituksille.
Scania tulee kasvattamaan huollon osuutta tulevaisuudessa merkittävästi. Tällä hetkellä suurin osa huoltotoimipisteistä on euroopassa, mutta tulevaisuudessa uusia huoltopisteitä avataan maailman laajuisesti. Kun asiakkaille on aina vaan tärkeämpää ajoneuvojen tuottavuus, korostuu huollon rooli kokonaisratkaisussa: Mitä tehokkaammin kalusto on käytössä yrittäjällä sitä parempaan liiketoiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen yritys pystyy. Tässä kokonaisratkaisussa Scania haluaa olla vahvasti mukana, joka takaa paremman kannattavuuden myös Scanialle itselleen taloustilanteesta riippumatta.